Sztuka Emocji – podsumowanie
W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie klas pierwszych wzięli udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Sztuka Emocji”. Projekt miał na celu skierowanie uwagi i działań nauczycieli oraz uczniów na obszar emocji, wykorzystując do tego sztukę pod jej wszelakimi postaciami. Realizacja projektu polegała na przeprowadzeniu, co miesiąc minimum jednych zajęć/aktywności z użyciem wybranej dziedziny sztuki, odnoszącej się do przypisanej w danym miesiącu emocji.
W październiku uczniowie przedstawiali zaskoczenie za pomocą dziedziny sztuki: teatr. Na zajęciach omówili, czym jest to zaskoczenie, układali puzzle obrazujące emocję, przedstawiali scenki inscenizacyjne. Zadania te przyniosły im wiele radości. W kolejnym miesiącu uczniowie skupili się na emocji żalu przy wykorzystaniu muzyki. Były tańce, rysowanie w rytm muzyki. Zadanie to bardzo przypadło uczniom do gustu. Zachwyt to kolejna emocja, która wpisywała się w działania projektu. Uczniowie za pomocą umiejętności plastycznych wykonywali przepiękne prace bożonarodzeniowe, a następnie stworzyli wystawę swoich prac. Wystawa wzbudziła zachwyt uczniów, a także nauczycieli. Następną emocją, na którą zwrócili uwagę uczniowie była zazdrość. Za pomocą burzy mózgów została stworzona definicja tego pojęcia. Jednak, aby dobrze zrozumieć i zapamiętać, czym jest zazdrość uczniowie obejrzeli film pt.: „Szkoła magicznych zwierząt”. W miesiącu lutym na przykładzie odważnej pszczółki uczniowie szczegółowo skupili się na emocji, którą była odwaga. Tym razem uczniowie poznawali emocje przy wykorzystaniu literatury. Literatura w życiu dzieci ma bardzo duży wpływ na ich zachowanie, myślenie, pielęgnowanie wartości moralnych. Bajki rozwijają wyobraźnię u dzieci, która pozwala na zrozumienie świata i ludzi. Spokój to emocja, która towarzyszyła uczniom w następnym miesiącu. Tę emocję uczniowie wyrażali za pomocą tańca. W kwietniu mniej przyjemna emocja zawitała do pierwszoklasistów: gniew. Gniew jest to bardzo trudna emocja, wymaga od uczniów wiele wysiłku, aby sobie z nią poradzić. Uczniowie opowiadali, kiedy odczuwają takie emocje, jak sobie z nimi radzą, co pomaga, a co wręcz wywołuje w nich takie odczucia. Na zakończenie stworzyli z własnych ciał rzeźby przedstawiające gniew. Pierwszaki bardzo wczuli się w rolę, zwrócili uwagę na mimikę, gesty, chcąc jak najlepiej przedstawić gniew. Miesiąc maj to już niestety ostatni miesiąc, w którym poznajemy i rozumiemy emocje w ramach projektu Sztuka Emocji. W tym miesiącu emocja, która czeka na uczniów to podziw. Wszyscy uczniowie są bardzo utalentowani, mogą pochwalić się nie lada umiejętnościami. Wśród uczniów realizujących projekt znajdują się miłośnicy przyrody, którzy zaskakują swoją wiedzą w tym temacie, są gimnastyczki, karatecy, wokalistki oraz uczennice, które grają na keyboardzie. Jest, co podziwiać! W tym miesiącu uczniowie fotografują swoje talenty, a zdjęcia trafią na wyjątkowe miejsca w klasie. Po wszystkim uczniowie omówili swoje emocje, które towarzyszyły im podczas oglądania występów swoich rówieśników. Z ust wybrzmiewały najczęściej słowa: „Wow”!. A emocją, która im towarzyszyła był właśnie wcześniej wspomniany podziw.